Tags

, , , , ,

Det här är varken särskilt ADHD eller häxigt, men jag känner att jag måste få skriva ner dessa tankar någonstans. För det är som de säger: Syns det inte, finns det inte…

Hur som helst, i onsdags så fick jag ett SMS från yngsta dotterns förskola: Magsjuka gick.  Eftersom jag hade en veckas tentaplugg inplanerad så bestämde jag mig på stående fot att dottern skulle få vara hemma resten av veckan. Ingen magsjuka skulle komma innanför mina dörrar här inte!

Men när det gäller virus och omständigheter så har vi väldigt sällan särskilt mycket att säga till om! Jag kände redan torsdag kväll efter middagen att min mage var i olag och igår vaknade jag med 38, 5 grader i temperatur. Vilket varade under hela dagen. Stora delar av mina försök till att tenta-plugga tvingades ske i sängen i horisontalt läge. Att jag kunde pressa in lite juridisk info är ändå grymt imponerande! Idag är min kroppstemperatur nere på nästan normal, men jag har fortfarande svårt att stoppa mat från att gå rakt igenom. Men det går framåt i alla fall!

Nu vet jag inte om det är en släng av magsjuka jag fick, att jag åt nästan rå lök eller (vilket skrämmer mig multum) om det är familjens förbannelse Chrons som börjat visa sitt fula tryne. Min pappa var i min ålder när han först började drabbas ordentligt av Chron och även om vi inte har så mycket kontakt så har jag ju sett hur begränsande denna sjukdom har varit på honom!

I alla fall så insåg jag ju för typ femtielfte gången att jag fyller ju för fasiken 40 i sommar! Dags att börja behandla min kropp som det tempel det är! Det finns flera trådar i det här att dra i. Först och främst, oavsett orsaken till magens olag så behöver jag se till att börja äta bättre, mer näringstät mat. Jag är inte särskilt bra på detta, men jag tänker att nu när det är sommar så får jag börja smått och se till att äta mer grönsaker.  Och att se till att grönsaker fortsätter att vara priroterade. Det är detta som oftast falerar för mig. Jag lyckas ett litet tag, men så fort stress tar över mitt liv så negligerar jag grönsaksintaget.

Sedan har vi det andra delikata problemet: Min vikt. Jag struntar egentligen i BMI och sådant krafs. Men entligt den så skulle jag lida av fetma. Fast faktum kvarstår, jag är inte nöjd med min kropp, med mig själv och mitt utseende. Vad jag än anser om BMI så märker jag ju hur min vikt begränsar mig mer och mer. Det återknyter såklart till att det finns ett behov av att äta bättre i hela vår familj. Men den enda jag kan “tvinga” är ju mig själv, så det är där jag börjar. Men jag funderar också på att påbörja någon form av kick-start för min viktnedgång. Men det måste vara något som hjälper mig utan att vara för extrem.

Jag drog tre kort från Gaian Tarot + 2 hjälpkort från Hovkorten för att försöka bättre förstå och få råd vad jag skall göra: 

Gaia (21) – Det här kortet symboliserar alltid för mig en helhet, balans, att omslutas. Så för mig handlar själva kärnan i problemet (eller kring många av mina problem egentligen) att jag behöver se helheten. Allt mitt arbete behöver vara ur ett helhetsperspektiv och just nu, om jag skall vara riktigt ärlig så är jag inte alls i balans och då fungerar det inte att bara göra punktinsatser!

7 of Fire – Muskler, fokus, att skapa och böjja motstånd, eldens passion och aktivitet. Kortet talade om för mig att jag bör vara försiktig med att överarbeta mig. När jag nu ska få till en ny förändring i mitt liv behöver jag undvika fysisk överansträgning.

Guardian of Earth är min rådgivare till detta kort och han säger till mig: “Var rädd om dig själv och din kropp raring. Din kropp är ditt tempel. Varje litet steg är viktigt, men så är också helheten”

Ace of Air – Nu är tiden som bäst för att starta upp nya livsregimer och att påbörja ett nytt sätt att tänka.

Explorer of Water inflikar: “Wooha, go with the flow babe! Allt flyter! Det hela behöver inte vara utstakat från A till Ö för att du skall kunna påbörja det. Ta första vågen ut i skymningen så ska du få se på åka av!”

